sunnuntai 7. heinäkuuta 2013

Epilogi - Purkaminen

Kotiin on nyt asetuttu ja autokin saatu jo purettua. Ei sentään koko autoa, vaan lähinnä siellä olleet meidän tavarat. Pyykkikone on laulanut pari kertaa ja kolmas satsi laitetaan pyörimään huomenna, kun edelliset pyykit on saatu kuivaksi.

Reissu oli kokonaisuudessaan oikein hieno. Kaikenlaista pientä takapakkia tulee varmasti millä tahansa retkellä, joten niitä ei voi laskea. Kokonaisuutta katsellen on mielessä vain upeat maisemat ja hyvä fiilis.

Tähän päätöspostaukseen ajattelin kerätä jonkin verran hauskoja (ja "hauskoja") kuvia, mitä tuli matkan aikana otettua. Suurin osa jostain syystä on liikennemerkeistä :D

Tissiliivejä tiellä
Rintsikoita oli levitelty runsaasti teille sekä Suomen Lapissa, että myös Norjan puolella. Kaikki oli suurempaa Norjassa, joten tämä merkki siellä tarkoitti yleensä sitä, että edessä on ihan oikeasti isoja töyssyjä, joissa matkailuauton iskarit joutuivat koville.

Norjan liikennemerkeissä kerrotaan aina, että mistä joku vaaranpaikka alkaa ja mihin se päättyy. Tämä kuva olisi voinut olla mistäpäin tahansa, mutta tämä lammasvaara-alue on Kåfjorddalenissa. Lampaita oli tosiaan paljon!

Hetken aikaa sai lampaita varoa


Kouluruotsilla ymmärrettiin tämäkin kyltti

 Samaisessa Kåfjordin laaksossa oli vielä erikseen kyltti, kuinka tiellä tulee edetä varovasti huomioiden muu liikenne ja eläimet. Täällä varoitus oli paikallaan, ei vain lampaiden vaan myös niiden muilla tiellä liikkujien vuoksi. Tie kun ei ollut parhaimmassa kunnossa tai edes tarpeeksi leveä.

Ihan turvallisen näköinen tuo vasen puoli

Kaikki naurattaa väsyneenä osa1

Kaikki naurattaa väsyneenä osa 2
Tunnelit on oikeastaan ihan mukavia paikkoja ajella autolla. Onhan ne pimeitä ja niissäkin voi olla jyrkkiä ylä- ja alamäkiä, mutta onhan ne aika ennalta-arvattavia.
Paitsi Hammerfestissa..

No kiva!
Tai Nordkapptunnelenissa..

Pimeää JA sumuista
Onneksi Norjassa tuulee. Vähentää huomattavasti kiusaavien ötököiden määrää. Sivulta puhaltava tuuli ei kuitenkaan ole mikään maailman mukavin asia, kun se osuu ison matkailuauton kylkeen. Ja tietysti se tuuli puhalsi aina kohti sitä jyrkännettä alas. Eikä siitä tuulesta teillä ny tarvinnut kovin usein välittää...

Alle 73 kilometriä mahdollisesti vaarallista tuulta. Pikkujuttu.
Norjan jyrkillä vuonoteillä (ja myös Nordkappin tunnelissa) ei kannata seisoa jarrulla hidastaakseen nopeutta. Siitä taisinkin jo mainita aiemmassa päivityksessä, mutta pientä vaihdetta suositellaan ihan liikennemerkein oikein jyrkissä paikoissa.

Tunneliin sukellus
Haha. Ha. Ha?

Kaikki naurattaa väsyneenä osa 3
Well, we did.

Kaikki naurattaa väsyneenä osa 4
Kaikki naurattaa väsyneenä osa 5
Tästä tiestä sentään varoitettiin. Mutta sinne piti silti päästä.

Paikallisia. Yhteistä kieltä ei löydetty.
Vielä vähän tunneleista. Vardøn saarelle johtava tie kulkee siis tunnelin kautta. Ennen kuin tie sukeltaa tunneliin sukeltaa se ensin kiitoradan pään alitse. Verenpainetta nostattavaa.


Pitäisikö ensin varoa tunnelia vai lentokonetta vai lentokonetta tunnelissa?
Varokaa hitaampaa liikennettä.
Liikenteenohjaus oli selvästi suomalaista vastaavaa parempaa. Johtoauton perässä oli ajettava ja tasan sitä nopeutta, kun ei ohikaan saanut mennä. Suomessa harvoin kunnioitetaan tietöiden kohdalla olevia nopeusrajoituksia, vaikka ne ovat melkein pääsääntöisesti jalan olevien tietyöläisten turvaksi.


Ambulanssikin ajeli työmaan ohi kiltisti johtoauton perässä.
Suomen puolella tuli kuvattua paljon vähemmän. Inarissa piti napata kuva paikallisesta taksista.


Taksi lähdössä kohti Ivaloa.
Tiennimiä Inarissa.
Matkailijat:


Ändi karavaanikoira
Täysin vakava perhepotretti
Kiitokset vielä tietysti myös Kaijalle ja Karille auton lainasta.

Kaikki ajetut kilometrit: 4185
Aika ajossa: 60h50min
Keskinopeus ajossa: 68km/h
Nyt on hetkeksi taas kasvatettu meidän hiilijalanjälkeä, joten loppuvuosi voidaankin viettää hissukseen.

1 kommentti:

  1. Mahtavan oloinen reissu! :) Ei muuta kun seuraavaa miettimään ja sitten taas blogia kyhäämään, eikös ;)

    -Hanna-

    VastaaPoista