keskiviikko 3. heinäkuuta 2013

7 - Sydän kurkussa

Aamu aloitettiin jo vartin yli kolme paikallista aikaa. Autossa on tuollainen narkoosihälytin, joka varoittaa jos joku tunkee autoon esimerkiksi hiilimonoksidia tai jos nestekaasu on jäänyt vuotamaan.
Jostain syystä keskellä yötä hälytin alkoi huutamaan ja kyllähän siihen koko auto herää, ja ehkä myös hieman naapuriautojakin.
Tovi siinä tilannetta ihmeteltiin ja varmuuden vuoksi pidettiin hieman ovea auki, jos jotain kaasuja olisi autossa sisällä ollut. Erkka yritti tavata saksankielistä hälyttimen opasta, mutta lopputulema oli kuitenkin se, että menimme takaisin nukkumaan.

Seuraava herätys tuli hieman myöhemmin aamulla, kun joku lintu päätti tulla tepastelemaan auton katolle ja Ändihän siitä innostui. Siinä sitten yritimme saada kohkaavaa koiraa rauhoittumaan ja ymmärtämään, ettei se linnun kimppuun pääse kuitenkaan.

Siinä vaiheessa kun virallisesti heräsimme ja nousimme ylös oli sumu taas laskeutunut. Yritimme käydä läheisellä lintujen tarkkailumökillä, mutta eihän sieltäkään mihinkään nähnyt. Alas kosteikkoon oli liian pitkä matka. Kova lintujen liverrys sieltä vain kantautui.

On ne linnut siellä!
Myöhemmin matkan varrella sitten paistoikin aurinko ihan kunnolla, ja päivän kävelykierroksilla pääsi tuleman taas oikein lämmin. Lämpöä oli parhaimmillaan 24 astetta, kun pääsimme Varangerin niemelle.

Tässä kuitenkin maisemia välillä Lakselv - Roddenes:




Roddenesissa kävimme reilun kolmen kilometrin kävelykierroksella katselemassa maan geologisia muutoksia. Reitti kulki vaivaiskoivikoiden ja suoalueiden läpi meren rannalle. Yksi laittomasti mukaan otettu kivikin päätyi taskuuni täältä.
Takaamme nousi uhkaavasti sadepilviä, joten pidimme hieman kiirettä takaisin autolle. Sade ei kuitenkaan Roddenesiin asti tullut, vaan alkoi vasta myöhemmin ja paljon runsaampana.

Sateen loputtua löysimme itsemme Silfar Canyonilta, jossa meidät löysi jälleen myös miljoona hyttystä. Emme jääneet kovin pitkäksi aikaa ihailemaan kanjonia, vaan nopeat kuvat napattuamme siirryimme kipinkapin takaisin autolle.

Silfar Canyon
Melko pitkään saimmekin ajella ylänkömaisemissa, joka ei ole ollenkaan huono asia. Ylängöillä tiet ovat suhteellisen suoria ja hyväkuntoisia ja näillä teillä saa ajaa 90km/h. Yleisrajoitus täällä on sama kuin Suomessa, eli 80km/h ja muuten yleisimmin käytössä olevat nopeudet (80 ja 90 lisäksi) ovat 30, 50, 60 ja 70km/h. Jos joku hullu joillakin näistä teistä uskaltaa sitä 80km/h ajaa, niin kunniamerkinnän saa..

Adamsfjordfossenin jälkeen vaihdoimme kuskia, ja se oli erittäin hyvä ratkaisu. Jos minä olisin jatkanut kuljettajan tehtäviä, niin emme olisi vieläkään perillä täällä Vestre Jakobselvissä Varangerilla.

Adamsfjordfossen
Tie 98 on vain osan vuotta auki. Tällä hetkellä siellä jonkin verran tehdään kyllä tienparannustöitä, joten voi olla mahdollista, että tiestä aiotaan tehdä läpi vuoden auki oleva. Erkka ajoi ja minä pidin käsinojista rystyset valkoisena kiinni. Tie on täynnä monttuja, uria, rikkonaista asfalttia, hengenvaarallisia mutkia ja järkyttäviä ylä- ja alamäkiä. Kaiken tämän lisäksi tiellä liikkuu myös mm. rekkoja. Lisää tähän vielä se, että tie on tehty melko jämptiksi. Vastaantulevan rekan ja oman auton sivupeilien väliin olisi mahtunut ehkä sunnuntaihesari, ei juuri enempää. Omalla puolella tietä on joko kalliojyrkänne ylös tai kalliojyrkänne alas. Valitse siitä sitten se mieluisampi!



Hengissä kuitenkin selvittiin ja minä huokaisin helpotuksesta kun Tanan laaksoon päästiin..

Tana Bru:n varsinainen bru
 Tana bru:n jälkeen olikin enää pari pientä pysähdystä, joista toinen toki sisälsi pari-kolme kilometriä kävelyä, mutta tasaisen maan tallustelut eivät tunnu enää missään ensimmäisten päivien pyristelyjen jälkeen.
Nyt olemme siis Vestre Jakobselvissa, ja tätä pidämmekin nyt pari päivää tukikohtana, ja tutustumme täältä käsin Varangerin niemimaahan. Toivottavasti kameran linssille osuisi paljon erilaisia lintuja! Niitä ainakin tänne yritettiin tulla bongaamaan.

Ajetut kilometrit: 282,7
Tankatut naftalitrat: 59,78
Kävellyt kilometrit: n. 6,5


Eilisen päivän statistiikat unohtuivatkin edellisestä päivityksestä, joten käynpä lisäämässä ne vielä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti